Technological resources for teaching statistics and probability in Chilean Primary Education textbooks
Main Article Content
Abstract
The objective of this research is to describe the technological resources present in Chilean textbooks for the teaching of mathematics in Primary Education in the subjects of statistics and probability. To achieve this objective, qualitative research was carried out, using the content analysis method. A total of 24 textbooks were analyzed, three per course (student’s text, teacher's guide and exercise book), from 1st to 8th grade of Primary Education. Among the results, it is highlighted that the technological resources are focused on the final courses (7th and 8th), the most frequent being the learning guides. In addition, a significant number of resources that do not work or are not available were observed. It is concluded that there is a need to increase the variety and number of technological resources that support the teaching and learning processes of statistics and probability.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Alvarado, L., Carrera, M. y Caroca, M. (2021a). Texto del estudiante Matemática 5° básico. Santillana.
Alvarado, L., Carrera, M. y Caroca, M. (2021b). Cuaderno de actividades Matemática 5° básico. Santillana.
Alvarado, J., Rojas, M., Soto, P. y Villalobos, N. (2021). Texto del estudiante Matemática 6° básico. Santillana.
Alvarado, J., Soto, P. y Villalobos, N. (2021). Guía didáctica del docente Matemática 6° básico. Santillana.
Andrades, C. y Valverde, A. (2021). Guía didáctica del docente Matemática 3° básico. Santillana.
Arancibia, R. (2019). Guía didáctica del docente Matemática 8° básico. Santillana.
Arancibia, R. (2021). Guía didáctica del docente Matemática 1° básico. Santillana.
Arce, D. (2019). Cuaderno de actividades Matemática 7° básico. SM.
Arteaga, P., Batanero, C., Cañadas, G. y Contreras, J.M. (2011). Las tablas y gráficos estadísticos como objetos culturales. Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 76, 55-67.
Bravo, D. y Romero, D. (2019). Guía didáctica del docente Matemática 7° básico. SM.
Catalán, M. (2021). Guía didáctica del docente Matemática 5° básico. Santillana.
Contreras, G. y Carreño, P. (2012). Simuladores en el ámbito educativo: un recurso didáctico para la enseñanza. Ingenium. Revista de la Facultad de Ingeniería, 13(25), 107-119.
Contreras, G., García, R. y Ramírez, M. (2010). El uso de simuladores como recurso digital para la transferencia del conocimiento. Revista de Innovación Educativa, 2(1), 86-100.
Contreras, J.M., Ruiz, K., Ruz, F. y Molina-Portillo, E. (2019). Recursos virtuales para trabajar la probabilidad en la enseñanza de matemáticas en Educación Primaria. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 5(1), 72-80.
Corrales, A. (2009). La integración de las tecnologías de la información y comunicación (TIC) en el Área de Educación Física. Hekademos: Revista Educativa Digital, 4, 45-56.
Córdoba, C. y Droguett, S. (2020a). Texto del Estudiante Matemáticas 3° básico. Santillana.
Córdoba, C. y Droguett, S. (2020b). Cuaderno de actividades Matemática 3° básico. Santillana.
Díaz-Levicoy, D. (2014). TIC en Educación Superior: Ventajas y desventajas. Educación y Tecnología, 4, 44-50.
Díaz-Levicoy, D. y Roa, R. (2014). Análisis de actividades sobre probabilidad en libros de texto para un curso de básica chilena. Revista Chilena de Educación Científica, 13(1), 9-19
Díaz-Levicoy, D., Giacomone, B. y Arteaga, O. (2017). Caracterización de los gráficos estadísticos en libros de textos argentinos del segundo ciclo de Educación Primaria. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(3), 299-326.
Diaz-Levicoy, D., Giacomone, B., López-Martín, M.M. y Piñeiro, J.L. (2016). Estudio sobre los gráficos estadísticos en libros de texto digitales de Educación Primaria española. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 20(1), 133-156.
Díaz-Levicoy, D., Vásquez, C. y Molina-Portillo, E. (2018). Estudio exploratorio sobre tablas estadísticas en libros de texto de tercer año de educación primaria. TANGRAM- Revista de Educação Matemática, 1(2), 18-38. https://doi.org/10.30612/tangram.v1i2.7574
Droguett, V. (2021a). Texto del Estudiante Matemática 1° básico. Santillana.
Droguett, V. (2021b). Cuaderno de actividades Matemática 1° básico. Santillana.
Droguett, V. y Palacio, V. (2021). Guía didáctica del docente Matemática 2° básico. Santillana.
Espinoza, J. y Roa, R. (2014). La combinatoria en libros de texto de matemática de educación secundaria en España. En M.T. González, M. Codes, D. Arnau y T. Ortega (Eds.), Investigación en Educación Matemática XVIII (pp. 277-286). SEIEM.
Estrella, S. (2008). Medidas de tendencia central en la Enseñanza Básica en Chile. Análisis de un texto de séptimo básico. Revista Chilena de Educación Matemática, 4(1), 20-32
Fuenzalida, A. y Cerda, V. (2021). Guía didáctica del docente Matemática 4° básico. Santillana.
Fuenzalida, A., Freixas, A. y Cerda, V. (2020). Cuaderno de actividades Matemática 4° básico. Santillana.
Fuenzalida, A., Quezada, C. y Cerda, V. (2020). Texto del Estudiante Matemáticas 4° básico. Santillana.
Gajardo-Villacura, C., Garrido-Cheuquiante, Y. y Herrera-González, C. (2021). Revisión sistemática acerca del libro de texto de matemática en Educación Secundaria [Seminario para optar al grado de Licenciado en Educación, Universidad Católica del Maule].
García-García, J., Imilpán, I., Díaz-Levicoy, D. y Arredondo, E. (2021). Las medidas de tendencia central en libros de texto de séptimo básico de Chile. Revista Conrado, 17(81), 261-268
Gómez-Torres, E., Contreras, J.M. y Batanero, C. (2015). Significados de la probabilidad en libros de texto para Educación Primaria en Andalucía. En C. Fernández, M. Molina y N. Planas (Eds.), Investigación en Educación Matemática XIX (pp. 73-87). SEIEM.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Interamericana.
MINEDUC (2009). Objetivos fundamentales y contenidos mínimos obligatorios de la Educación Básica y Media. Actualización 2009. MINEDUC.
MINEDUC (2012). Bases Curriculares Primero a Sexto Básico. Unidad de Currículum y Evaluación.
MINEDUC (2015). Bases curriculares 7° a 2° Medio. Unidad de Currículum y Evaluación.
Iturra, F., Manosalva, C., Ramírez, M. y Romero, D. (2019). Texto del estudiante Matemática 7° básico. SM.
Ortiz, Y. y Pino, C. (2021). Análisis crítico de los recursos educativos digitales propuestos por el Ministerio de Educación de Chile en el texto escolar del estudiante de las asignaturas de Biología y Química de Educación Secundaria. Conocimiento Educativo, 8, 11-21. https://doi.org/10.5377/ce.v8i1.12588
Pallauta, J. D., Gea, M.M. y Arteaga, P. (2021). Caracterización de las tareas propuestas sobre tablas estadísticas en libros de texto chilenos de Educación Básica. Paradigma, 41(e1), 32-60. https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2021.p32-60.id1017
Sánchez, J. (2000). Nuevas Tecnologías de la Información y Comunicación para la construcción del Aprender. Universidad de Chile.
Tapia, M., Núñez, M. y Rojas, M. (2021). Cuaderno de actividades Matemática 6° básico. Santillana.
Torres, C. y Caroca, M. (2019a). Texto del estudiante Matemática 8° básico. Santillana.
Torres, C. y Caroca, M. (2019b). Cuaderno de actividades Matemática 8° básico. Santillana.
Ubilla, C. y Cerda, V. (2021a). Texto del Estudiante Matemática 2° básico. Santillana.
Ubilla, C. y Cerda, V. (2021b). Cuaderno de actividades Matemática 2° básico. Santillana.
Vain, P. (2012). El enfoque interpretativo en investigación educativa: algunas consideraciones teórico-metodológicas. Revista de Educación, 4(4), 37-45.
Valenzuela, S., Batanero, C. y Begué, N. (2021). Recursos en internet para el estudio de los estadísticos de orden. Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática, 6(1), 1-22. https://doi.org/10.34179/revisem.v6i1.14419
Watson, J.M. (1997). Assessing statistical literacy using the media. En I. Gal y J. B. Garfield (Eds.), The assessment challenge in statistics education (pp. 107-121). IOS Press e International Statistical Institute.
Zapata, L. (2011). ¿Cómo contribuir a la alfabetización estadística? Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 1(33), 234-247.
Zapico, M. (2007). Interrogantes acerca de análisis de contenido y del discurso en los textos escolares. En MINEDUC (Ed.), Primer Seminario Internacional de Textos Escolares (SITE 2006) (pp. 149-155). MINEDUC.