Discrimination due to prejudice against people with visual impairment

Main Article Content

Section: DOSSIER:Educación como un acto de justicia: teoría y experiencia

Abstract

This research addresses the issue of discrimination against people with visual impairment in the educational context, with emphasis on Mexican society where discrimination continues to exist. Discrimination has many facets and many of them are usually invisible because they are rooted in normalized practices, attitudes or policies, which is why it is a problem that can occur in any country, state or region.
In the educational context, the rights of visually impaired people are often invisible2, and this is due to the lack of an educational program adapted for their accessibility. Likewise, acts of discrimination are committed by education professionals, who usually do not realize it. We are so used to the normality of people who can see, that we do not see and exclude this sector that also has the desire to improve and are usually in schools without infrastructure for their education. The purpose is to create awareness and empathy in society, in order to be part of the solution to eradicate discrimination against visually impaired people.


 

Article Details




Fatima Valeria Morales Lima https://orcid.org/0009-0001-4696-1734
Morales Lima, F. V. (2024). Discrimination due to prejudice against people with visual impairment. Revista INTEREDU11, 2(9), 145-157. https://doi.org/10.32735/S2735-6523202300093366

References

Anónimo. (2014, December 10). Scouts de España. https://www.scout.es/unidos-bajo-un-mismo-lema-derechos-humanos-365-dias-al-ano/
Alvarado, S. I. (2014, February 28). La Teoría del Buen Trato. Acento. https://acento.com.do/opinion/la-teoria-del-buen-trato-1412893.html
Arias González, V., Verdugo Alonso, M. Á., Arias Martínez, B., Rubia Avi, M., Jenaro río, C. (2016, Abril - Junio). Evaluación de actitudes de los profesionales hacia las personas con discapacidad. Ediciones Universidad de Salamanca, 47(258), 7-41. ISSN 0210-1696
Aristegui Noticias. (2000, 1 enero). Aristegui Noticias.
https://aristeguinoticias.com/1703/mexico/persiste-exclusion-de-personas-con-discapacidad-en-la-educacion-mexicana/
Baumed, J. (2020, septiembre 18). 10 mitos y realidades que viven las personas con discapacidad – Yo También. Yo Tambien.mx. https://www.yotambien.mx/notas/10-mitos-y-realidades-que-viven-las-personas-con-discapacida d/
Cajal, A. (n.d.). 7 Teorías y efectos comunes de la psicología social. Lifeder. https://www.lifeder.com/teorias-efectos-psicologia
Carreon, R. (2021, enero 26). DISCRIMINACIÓN. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=qAROFOqVPpY
Cervantes, F. E. (2006). Promoviendo la cultura del buen trato. Instituto Nacional de Desarrollo Social (INDESOL).
indesol.gob.mx/cedoc/pdf/II. Inclusión y Cohesión Social/Cultura de la Paz/Promoviendo la Cultura del Buen Trato.pdf
Comité de Accesibilidad para las personas con discapacidad, Universidad Anáhuac. (2020, septiembre 30). ¿Qué es y en qué consiste la discapacidad? YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=0xSeWQxyVKw
Cómo la DMAE puede afectar a tus emociones | Mucho por ver. (s. f.). Mucho por ver. https://www.muchoporver.com/como-la-DMAE-puede-afectar-a-tus-emociones
Consejo Nacional para el Desarrollo y la Inclusión de las Personas con Discapacidad. (2015, mayo 30). Las mujeres con alguna discapacidad aún viven una doble discriminación. Gobierno de México. https://www.gob.mx/conadis/articulos/mujeres-con-discapacidad
Córdoba M, P. A. (2008). Discapacidad y exclusión social : propuesta teórica de vinculación paradigmática. CELA, Centro de Estudios Latinoamericanos Justo Arosemena, (129),81-104. http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/Panama/cela/20120717104229/discapacidad.pdf
Cortés Moreno, J., & Sotomayor Morales, E. M. (2016, julio-septiembre). La Exclusión Social de las personas con discapacidad en situaciones de pobreza. El caso de los campamentos saharauis de Argelia. Index de Enfermería, 25(3), 180-184. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000200012

Checa Rodríguez, N. (2017). La actitud de los jóvenes universitarios hacia las personas con discapacidad [Trabajo de grado]. Departamento de Pedagogía Aplicada y Psicología de la Educación. Universidad de las Islas Baleares. https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/3747/Checa_Rodriguez_Noelia.pdf?sequence =1
De Beaugrande, R., & Dessler, W. (1997). Introducción a la lingüística del texto. Barcelona: Ariel Lingüística. Domínguez Lara, S. (2013, Agosto - Diciembre). Actitudes hacia las Personas con Discapacidad en una muestra de estudiantes de educación secundaria de Lima. Avances en Psicología, 21(2), 181--193. http://www.unife.edu.pe/publicaciones/revistas/psicologia/2013/2/Sergio-Dominguez.pdf
Farias, R. R. S., & Herrera, J. G. (2022). ACCESIBILIDAD EN BRASIL y MÉXICO: EXPERIENCIAS EDUCATIVAS, BARRERAS y AUTONOMÍA EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR. Revista de Educação Pública, 31, 1-16. https://doi.org/10.29286/rep.v31ijan/dez.14297
Fuentes, M. L. (marzo, 2015). Discriminación y pobreza. México Social , (56), 19-22. Recuperado de http://www.mexicosocial.org/index.php/2017-05-22-14-12-20/numeros-anteriores/item/738-numero-56-marzo
Gil, I. (2018, Noviembre 14). ¿Qué es la discapacidad? Evolución histórica y cultural | Fundación Adecco. El Blog de Empleo de Fundación Adecco. https://fundacionadecco.org/blog/que-es-la-discapacidad-evolucion-historica/
Gil, I. (2021, junio 30). ¿Qué tipos de discapacidad existen? Fundación Adecco. https://fundacionadecco.org/blog/que-tipos-de-discapacidad-existen/
Gómez Tagle López, E., & Castillo Fernández, D. (2016, Septiembre). Sociología de la discapacidad* / Sociology of Disability. SciELO México. http://www.scielo.org.mx/pdf/tla/v10n40/1870-6916-tla-10-40-00176.pdf
Hymes, D. H., & Bernal, J. G. (1996). Acerca de la competencia comunicativa. Forma y función, (9), 13-37.
Instituto Nacional para Ciegos. (2019, Julio 31). ¿Quién es una persona con discapacidad visual? YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=0taeMhWEqXI
Novartis F. (2020). Cómo la DMAE puede afectar a tus emociones | Mucho por ver. Muchoporver.com. https://www.muchoporver.com/como-la-DMAE-puede-afectar-a-tus-emociones
Pineda, E. J. (2022, 18 abril). Educación y discapacidad: Lucha y resistencia contra la exclusión. La Jornada.https://www.jornada.com.mx/notas/2022/04/18/politica/educacion-y-discapacidad-lucha-y-resistencia-contra-la-exclusion/
Posada-Díaz, Á., Gómez-Ramírez, J. F., & Ramírez-Gómez, H. (2008). Crianza humanizada: una estrategia para prevenir el maltrato infantil. Acta pediátrica de México, 29(5), 294-304.
Rosas, A. (2019, 26 diciembre). Qué es Discapacidad. ITPCD. https://www.itpcd.gob.mx/index.php/que-es-discapacidad
Prevert, A., Navarro Carrascal, O., & Bogalska Martin, E. (2012, Junio). La discriminación social desde una perspectiva psicosociológica. Revista de Psicología Universidad de Antioquia, 4(1), 7-20. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2145-48922012000100002
Reyes, J. G., Osorio, J. M. P., & Rousell, H. B. A. (2019). Representaciones sociales sobre la persona con discapacidad de estudiantes de nivel superior en México. Revista iberoamericana de educación (Impresa), 80(2), 129-150. https://doi.org/10.35362/rie8023249
Rodríguez Zepeda, J. (2006). Discriminación y no discriminación: de las definiciones a los conceptos. In Un marco teórico para la discriminación (pp. 15-30). Consejo Nacional para Prevenir la Discriminación. 970-9833-41-3
Sánchez Caballero, M. (2020, agosto 1). Términos Adecuados para Referirnos a Personas con Discapacidad. Inicio Autor Artículos Ensayos Pautas Charlas Contacto. http://www.webmati.es/index.php?option=com_content&view=article&id=46:terminos-adecuad%20os-para-referirnos-a-personas-con-discapacidad&catid=15&Itemid=164
Vega, A. (2021, Enero 8). La discriminación positiva corrige situaciones de desigualdad y derriba estereotipos. Amnistía Internacional. https://www.es.amnesty.org/en-que-estamos/blog/historia/articulo/la-discriminacion-positiva-corr ige-situaciones-de-desigualdad-y-derriba-estereotipos/
Villalobos, M. R. H. (2017). Convivencia Escolar para el aprendizaje y buen trato de todos: Hacia una mejor comprensión del concepto. Cultura Educación y Sociedad, 8(2), 9-20.
Vadillo, R. C., & Alvarado, M. Á. C. (2017). Las instituciones de educación superior y los estudiantes con discapacidad en México. Revista de la Educación Superior, 46(181), 37-53. https://doi.org/10.1016/j.resu.2016.11.002