Bibliographic essay on the pedagogical and teaching proposal of the UNESCO report Reimagining our futures together: a new social contract for education

Main Article Content

Section: DOSSIER:Educación como un acto de justicia: teoría y experiencia

Abstract

In this article we present a bibliographic essay of the report: Reimagining our futures together: a new social contract for education published in 2022 by UNESCO. This continues the tradition of this agency of producing prospective reports on education from a global perspective. Through a process of analysis, chapters three, four and five are specifically assessed. These, focus on the need for cooperative and solidarity-based pedagogies, common knowledge, curricula and the transformative work of teachers, respectively.


The text highlights the urgency of implementing a new social contract that allows knowledge and learning to shape the future destiny of humanity and the planet. This purpose demands the recognition of education as a public good and as a political project built with the equitable participation of all people.

Article Details




Ana Fabiola Meza-Cortés https://orcid.org/0000-0002-2898-6591
Meza-Cortés, A. F. (2024). Bibliographic essay on the pedagogical and teaching proposal of the UNESCO report Reimagining our futures together: a new social contract for education. Revista INTEREDU11, 2(9), 37-60. https://doi.org/10.32735/S2735-6523202300093361

References

Ahonen, S. (2001). Politics of identity through history curriculum: Narratives of the past for social exclusion-or inclusion? Journal of curriculum studies, 33(2), 179-194.
Berumen, J. y Levinson, B. (2007). Educación para una ciudadanía democrática en los países de América Latina: una mirada crítica. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 5(4), 16-31.
Bolívar, A. y Bolívar-Ruano, R. (2016). Individualismo y comunidad profesional en los establecimientos escolares en España: limitaciones y posibilidades. Educar em revista, 29 (62) 181-198. https://doi.org/10.1590/0104-4060.47877
Castro, M. (1997). La educación para la solidaridad: de la teoría a la práctica. Revista de Fomento Social, 52(207) 403-432. https://doi.org/10.32418/rfs.1997.207.2602
D’Ávila, C. (2003). Pedagogia cooperativa e educação a distância: uma aliança possível. Revista da FAEEBA, 12(20), 273-282. https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.v12.n20
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. UNESCO.
Escudero, J., González, M. y Martínez, B. (2009). El fracaso escolar como exclusión educativa: comprensión, políticas y prácticas. Revista Iberoamericana de Educación. 50(1) 41-54.
Escudero, J. (2011). Alumnos en situación de riesgo escolar y programas de atención a la diversidad. Revista del Fórum Europeo de Administradores de la Educación. 19(5) 30-31
Faure, E. (1973). Aprender a ser. La educación del futuro. UNESCO.
Freire, P., Torres, R. y Mastrangelo, S. (1994). Cartas a quien pretende enseñar. Siglo XXI
Goikoetxea, E. y Pascual, G. (2002) Aprendizaje cooperativo: bases teóricas y hallazgos empíricos que explican su eficacia. Educación XX1, 5(1), 227-247.https://doi.org/10.5944/educxx1.5.1.392
Hager, P. y Beckett, D. (2020). We’re all this together: New principles of co-present group learning. UNESCO. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374089
Johnson, D., y Johnson, R. (1994). Learning together and alone: Cooperative, competitive, and individualistic learning. Allyn y Bacon.
Lago, S. (2016). Prácticas pedagógicas cooperativas: entre desafíos e possibilidades. (Trabajo de Fin de Grado). Universidade Federal da Fronteira Sul, Brasil. https://rd.uffs.edu.br/handle/prefix/1292
Lavié, J. (2004). Individualismo y privacidad en la cultura docente: revisando los argumentos. Revista Española de Pedagogía, 62(283), 439-453.
Mathieu, J. (1977): Les institutions spécialisées des Nations Unies. Masson.
Martínez-Usarralde, M. (2021). Inclusión educativa comparada en UNESCO y OCDE desde la cartografía social. Educación XX1, 24(1), 93-115, http://doi.org/10.5944/educXX1.26444
McLaren, P. (2021). Paulo Freire, un hombre atemporal. Perfiles educativos, 43(Especial), 22-35. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2021.Especial.61018
Meza, A. y Torrego, L. (2022). Influencia del Informe Delors en la práctica docente de contextos educativos de España y México. REIDOCREA 11(46), 540-552. DOI: 10.30827/Digibug.77271
Monclús, A. y Saban, C. (1996). Análisis de la creación de la UNESCO. Revista Iberoamericana De Educación, 12, 137-190. https://doi.org/10.35362/rie1201153
Ovejero, A. (2018). Aprendizaje cooperativo crítico: Mucho más que una eficaz técnica pedagógica. Pirámide.
Pérez Rueda, A., & Garcés, M. (2022). Las falsas alternativas: pedagogía libertaria y nueva educación. Virus.
Procuraduría Federal del Consumidor. (2019). Escuelas particulares, lo que debes saber. Obtenido de Escuelas particulares, lo que debes saber | Procuraduría Federal del Consumidor | Gobierno | gob.mx (www.gob.mx)
Quiala, B. y Basil, M. (2017). Aprendiendo a ser y el desarrollo de conceptos metacognitivos en la secundaria básica cubana. Un estudio exploratorio con directivos y docentes. Revista Electrónica Desafíos Educativos, 1(1), 16-28.
Real Decreto 157/2022 [BOE] Por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. 02 de marzo de 2022. No. 52
Sanz-Ponce, R. y González-Bertolín, A. (2018). La Educación sigue siendo un “tesoro”. Educación y docentes en los informes internacionales de la UNESCO. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 9(25), 157-174. http://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2018.25.283
Secretaria de Educación Pública. (2018) Aprendizajes clave para la educación integral. Ciudad de México: Secretaria de Educación Pública.
Simón, C., Barrios, Á., Gutiérrez, H., y Muñoz, Y. (2019). Equidad, educación inclusiva y educación para la justicia social. ¿Llevan todos los caminos a la misma meta? Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(2).
Slavin, R. (1990). Cooperative learning. Theory, research, and practice. Allyn y Bacon.
Tawil, S. y Cougoureux, M. (2013). Revisiting learning: The treasure within–N 4–assessing the impact of the 1996 ‘Delors Report’. UNESCO
UNESCO (1945). Constitución de la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://www.unesco.org/es/legal-affairs/constitution?hub=66535