Intercultural education and inferential understanding through the Epew

Main Article Content

Section: ARTÍCULOS DE INVESTIGACIÓN

Abstract

The empirical and contextual evidence in which the following article is framed highlights the impact of the development of didactic strategies focused on promoting interculturality related to reading comprehension.  For such reason, this research seeks to offer a pedagogical proposal made in the subject Lenguaje y Comunicación, whose objective has been to strengthen the development of inferential ability, as well as to materialize critical interculturality, for the purpose of transforming the perception that 5th grade students have regarding the Mapuche people, specifically. Given the mixed nature of this research, a case study has been conducted to analyze the reading comprehension process, in depth, from two pedagogical interventions. To analyze the collected data, a discourse and content analysis tool has been used which has allowed to reveal hidden meanings in relation to the configuration the participants had about the Mapuche people. Among the results obtained, it can be highlighted that not only did they manage to strengthen their level of inferential understanding, but also that they have been able to change their perception of the Mapuche people.

Article Details




Lilibeth Jara Navarro https://orcid.org/0009-0002-8234-7624

Author Biography

Lilibeth Jara Navarro, Universidad Alberto Hurtado

La evidencia empírica y contextual en la que se enmarca el siguiente artículo, pone de manifiesto el impacto que posee el desarrollo de estrategias didácticas enfocadas en promover la interculturalidad, relacionada a la comprensión lectora.  Es por esto, que la presente investigación busca ofrecer una propuesta pedagógica realizada en la asignatura de Lenguaje y Comunicación, cuyo objetivo fue fortalecer el desarrollo de la habilidad inferencial y materializar la interculturalidad crítica, específicamente con el propósito de transformar la percepción que los estudiantes de 5° básico poseen respecto del pueblo mapuche. Dada la naturaleza mixta de la investigación, se realizó un estudio de casos en el que se analizó en profundidad el proceso de comprensión lectora a partir de dos intervenciones pedagógicas. Para analizar los datos recogidos se utilizó la herramienta análisis del discurso y de contenido, la cual permitió develar aquellos significados ocultos en relación a la configuración que los participantes tenían sobre el pueblo indígena mapuche. Entre los resultados obtenidos se puede resaltar que no solo lograron fortalecer su nivel de comprensión inferencial, sino que también estos pudieron transformar su percepción respecto del pueblo nación Mapuche.

Jara Navarro, L. (2023). Intercultural education and inferential understanding through the Epew. Revista INTEREDU11, 1(8), 81-123. https://doi.org/10.32735/S2735-6523202300083061